Portrettet: Henning Hansen

Portrettet er en ny serie på vår web hvor vi vil ta for oss kjente & kjære fra vårt miljø.
Henning Hansen er for de fleste av oss kjent som generalmajor for Classic & Sportscar meeting, og som fanebærer for NSK mot oss i Historisk Racing Norge.
Det har vært gjort forsøk på å hisse Henning opp rundt temaet hårpleieprodukter, noe som har blitt kontret med eleganse. Stressede piloter og værguder som ikke vil samarbeide er ingen utfordring, likeså turer til det store utland bak rattet på raske biler. Hvem er egentlig denne Hr Hansen?

- Fortell litt om din tilknytning til NSK, og motorsport/bil generelt. Hvordan ble det en såpass stor del av hverdag og fritid?

Bilinteressen startet som med de fleste av oss meget tidlig. Kunne visst se forskjell på de fleste bilmerker i en alder av 2 år.
Kjøpte i 1989 min første sportsvogn. Det som da var drømmebilen. En 1970 Triumph TR6 PI. Kjørte samme år bilen på ferie til syd-Spania. Lite visste jeg da hva Lucas sto for. Bilen funket nesten knirkefritt i 750 mil.
Året etter deltok jeg på min første Vårmønstring og meldte meg så inn i NSK. Ble raskt et aktivt medlem,
og ble valgt inn i styret på siste halvdel av 90-tallet (husker ikke eksakt).
At jeg bruker, og har brukt mye tid på klubben ble antagelig bekreftet under 30 års jubileumfesten i fjor.
Da ble jeg faktisk utnevnt til æresmedlem av NSK. Meget hyggelig.
Hyggelig er nok også nøkkelordet til at jeg bruker såpass mye tid på NSK og også HRN. Jeg har etterhvert fått mange gode venner i miljøet. Det er jopraktisk at dine venner deler den samme interesse og lidenskap for bil :)

- Noen av oss har fått øye på en blank doning med sykkelskjermer på diverse NSK arrangementer. Hva slags biler kjører du selv, og hva slags forhold har du til de?

"Sølvpilen" er dessverre solgt. Det var en 1987/97 Caterham Super7 i ubehandlet aluminium.
Vi (bilen og jeg) opplevde mye spennende sammen. Turer og banekjøring i inn og utland.
Til og med et norgesmesterskap i autoslalåm klarte vi å dra i land.
For øyeblikket har jeg 2 stk. BMW. Bruksbilen er en 120d coupe.
Entusiastbilen/sportsvognen er en Z4 M roadster. En bil som fungerer fint til turer, trackdays og til og med dagligkjøring.
At det finnes bare to til i kongeriket synes jeg er artig.
Jeg har faktisk til enhver tid hatt minst en åpen bil helt siden jeg kjøpte TR6'n.
Så der røyk teorien om at jeg er opptatt av eget hår (det som er igjen)

- Kan du fortelle oss litt om din største opplevelse bak rattet?

Å trekke frem en opplevelse blir ikke lett. Jeg har hatt veldig mange fine opplevelser bak rattet.
På turer, i challengeløp, i sprintcup og autoslalåm.
-Litt artig er det jo å ha deltatt i bare ett NM og ta med gullet hjem. Riktignok mest takket være Sølvpilen, men likevel.
-Ganske stort å kjøre på Nürburgring for første gang i 2001.
-Å bli forbikjørt av en Yamaha R1 ut fra Fagernes, for så å ta han igjen i svingene opp mot Storefjell.
-Råest var det å beherske min andre S7. 297 forgasserhester fordelt på 550 kg. 0-100 km/t på 2,8 sek.
Artig å kunne dytte Ferrarier og Porscher rundt Rudskogen og Våler.

- Har du noen andre hobbyer og fritidssysler?

Jeg har jo knapt tid til å jobbe :)
Nei det har faktisk ikke vært tid til mye annet enn NSK, HRN, Challege og lignende den siste tiden.
Satt faktisk en tid også i KNA Oslos sportskomité.
Har et ønske om å skaffe meg en klassisk bil igjen. Men det går kanskje ikke under kategorien andre hobbyer og fritidssysler ?
Er glad i å stå på ski, selv om det har blitt mindre med årene. I yngre år var det obligatorisk å tilbringe vinterferien i alpene eller dolomittene.

- Siden den spede begynnelse av HRN har du vært med. Har du noen tanker rundt historisk racing i Norge, og om fremtiden?

Jeg registrerer at vi ikke har den bredden vi kunne ønske oss.
8 biler til start i sesongavslutningsløpet på Våler er ikke godt nok.
Vi har jo etterhvert ganske mange som har kjørt ett eller flere løp.
Dessverre er terskelen for ikke å delta forsvinnende lav.
Kanskje en vedtektsendring i HRN må til. Forby medlemmer å anskaffe ektefelle, avkom, husdyr, hytter, båter etc.

Å invitere H-biler er aktuelt, men det krever at F-bilene er mange nok til å kjøre eget heat.
Kanskje løsningen er å kjøre flere løp sammen med svenskene ?

- Du har fått mye ros for innsatsen rundt Classic & Sportscar Meeting. De fleste av oss møtte en solbrillekledd og blid Hr.Hansen med fast gasshånd på ATV rundt i depotet.
Kan du fortelle litt om alt som skjer rundt dette arrangementet fra arrangørens side - hvor mange som er involvert, nøkkelpersoner, erfaringer, spesielle ting dere tar hensyn til, noen visjoner?


Jeg takker igjen for ros, men husk at styret i NSK med god hjelp fra NSK Marshals har samlet godt en flott jobb.
Planleggingen til årets CSM startet for nesten et år siden. Styret i NSK har hatt jevnlige møter med folk fra Vålerbanen.
I tillegg har en arbeidsgruppe fra NSK hatt jevnlige møter og arbeidsoppgaver gjennom vinteren.
Dette grundige forarbeidet gjorde at det faktisk ikkevar bare mas under selve arrangementet.
I løpet av CSM-helgen hadde vi hjelp av ikke mindre enn 25 NSK Marshals. I tillegg var naturligvis hele NSK styret i arbeid hele helgen.
Det ble også leid inn folk fra et lokalt korps til å selge billetter.

Vi leier inn egen lydmann for å sørge for god lyd på hele området.
Hyggelig er det at vi år for første gang gåri overskudd.

Jeg skal være så ubeskjeden å si at idéen til CSM var noe jeg introduserte for styret i NSK i 2004.
Derav undertittelen "Henning Hansens æresløp". Den tittelen utgikk med høye kneløft på et tidlig tidspunkt.
Tanken har vært, og er fortsatt å samle de forskjellige aktiviteter klubben er involvert i på ett stevne.
-Racingdelen som dere er mest kjent med, fungerte i fjor og i år fint.
-Trackday fikk i år et løft med egen bane.
-Mønstringen på gokartbanen var hvertfall lørdag godt besøkt. Her er det fremdeles endel å gjøre.
-Tur til arrangementet fungerer ikke godt nok.
-Challengeløp i forbindelse med CSM er noe jeg håper vi også kan få til.

- Og avslutningsvis; har du noen ønsker eller oppfordringer til deltakerne på arrangementene til NSK og HRN?

NSK har i utgangspunktet to store arbeidskrevende arrangement. Vårmønstringen og CSM.
Begge disse er heldigvis godt besøkt og ansees av oss som suksesser.
Jeg kunne derfor ønske meg at de mindre, og mer uformelle arrangementene får større oppslutning.
Vi har hyggelige medlemsmøter om vinteren med interessante temaer som fortjener bedre besøk.
Det samme gjelder utemøter og turer med og uten overnatting.

For HRNs del synes jeg den sosiale delen var bedre før.
Prøve igjen å samle alle på ett sted i depoet ?
Årsavslutningen på Våler for noen år siden med Bjørn Tore Teigen var en kjempesuksess. Kan ikke det gjentas ?
Kanskje kan NSK og HRN samarbeide tettere ? Mulig vi sammen kan fåflere med i vår felles bilgalskap ?

PS. Jeg jobber med solskjerming, ikke hårpleie.

historisk-racing.no takker Henning for intervjuet, og ser frem til flere møter på banen!