Løpsrapport Våler 13-14 Mai 2017

Vålerbanen -

Løpsrapport fra åpningløpet 12-14 Mai 2017

Da er første løp i sesongen historie, og vi kan starte med litt refleksjoner. Vålerbanen stilte igjen meg god orden og godt system i depot, det virket som alle var fornøyd og ingen klaga på rot eller tull. Eneste lille hickup må være da 220V falt ut i 4 tida natt til lørdag, men det er jammen ikke store saken å mase om.
Deltagelsen.
Det var 35 stk påmeldt i historiske klasser da fristen gikk ut, mandag før løpet. I tidkjøring startet det 29 stk, og vi kan vel ikke si annet enn at det var en liten skuffelse. De siste år har vi vært omkring 40 startende i HR, og det er tydelig det er ikke bare de raske GT klassene som opplever noe frafall. Men vi gir ikke opp. Racing miljøet i Norge bygges ved at vi gjør det sammen. Det er nå en gang slik at racing kulturen i Sverige er større og gjerne bedre enn hos oss, og da blir det klart fristene å heller kjøre der. Det vi kan gjøre er å støtte våre egne arrangement og forsøke å se dette i litt lengre perspektiv. Å tenke felleskap og at vi faktisk alle drar nytte av å bygge egne serier, det kan noen ganger være lett å glemme.
Finalene.
Det ble slett ikke bare kjedelig å se finalen i klasse 8-9 denne helga. Joda, Atle Ramberg er fortsatt suveren, men det var svært så trivelig å se John A Johansen ratte sin ex Forness 1275 GT så mesterlig. Ja hadde ikke han fått nesten full stopp i siste finalen pga en smule trangt mellom han, Frode Alhaug og Atle Ramberg, så kunne han hatt en liten sjans på å gi Atle kamp til målstreken. Når vi så hører Johansen har på gang enda litt bedre motor, da kan dette blir moro så det holder etter hvert.
Og når vi først snakker om nykommere, hvem la ikke merke til André Sæthern i mini periode F? Denne karen har altså aldri kjørt bil-løp før, bygger seg en F mini og banker direkte inn 3 tid totalt i 8-9 finalen! Det var jo knallsterkt, og han ble også etter hvert en yndling ho speaker. Skikkelig mini Dunlop Racing oppstell, hjul-løft og satsing mellom V8ere, jo en debut vi alle la merke til.
Frode Alhaug med sin Corvette i GT klassen er raskeste V8 i feltet, og Jon Asakskogen var best i sin klasse men måtte innse at debutant Sæthern i mini kom foran i mål søndag da det kom litt duskregn. Eivind Kirkeby er vel også debutant, og det så ut som han plutselig fikk sjøltillit på søndagen, spesielt på småvått. Han gav Asakskogen kamp helt til mål, og det ble god underholdning! Mye kan sies og vi skulle sikkert beskrevet mer om alle, men avslutter klasse 8-9 rapporten med å merke oss rundetiden til Arne Teig på Søndag. 1.08.7 er bra fart i Lotus Cortina! Det skal bli interessant å se Arne i denne sesongen, litt synd det ble litt problemer i finalen søndag.
I klasse 10 fikk vi gleden av 2 biler med helt fersk htp, Anders Strand i Amazon og Bjørn Løvåsen til RS 2000. Begge kjørte prøveløp i 2016 og det er svært gledelig å se effekt av den ordningen. Ja bare det å møte Bjørn Løvåsen i depot er jo nok, han smiler fra øre til øre og har det tydelig helt fantastisk i sin MK2. Dessverre måtte Torbjørn Larsen reise hjem med tekniske problemer, og Robert Skaugerud ble ikke ferdig med sin bil, selv om han påmeldt og optimist. Møringen var temmelig fornøyd med tidkjøringa etter endelig å se 59 tallet og etter å ha satt banerekord i finalen lørdag. Dessverre fikk Mathias Havdal teknisk strul lørdag, og dermed ble det litt kjedelig om 1. plassen. Søndag derimot gikk bilen til Mathias som den skulle, og TV bildene viser tydelig en helt herlig fight mellom Mads Gjerdrum, Hans Peter og Mathias Havdahl. De byttet plasser flere ganger, og på ett tidspunkt var de 3 i bredden inn mot depotsvingen. Det var Mads som kom best ut fra den, men presterte å bomgire langs depot og vips var Hans Peter igjen forbi. Mads gav ikke opp og forsøkte en skikkelig kamikaze innbremsing på bortre langside i nest siste runde, men den var i overkant og han havna på grusen. Herlig kappkjøring og skikkelig satsin UTEN platekontakt, kan jo bare ikke bli bedre enn det der! Vi merker oss også at nå var ikke Aiman langt etter, og det er tydelig han er i ferd med å sortere på plass både sjafør og bil. Tjemsland er igjen i en klasse for seg i G2, og han bør også i år få en rimelig lett vei frem mot NM tittel.
Da er det bare å gle seg til vi treffes neste gang, og for flere blir vel det Velodromloppet på Karlskoga. Vi gleder oss!